Sommerskole Visuell kunst uke 33 (avlyst)

Kurset er avlyst.

TEGNING OG MALERI og KERAMIKK 8-12 ÅR
I år prøver vi noe nytt 😊 På sommerkurset i år får alle prøve seg på to ulike fagfelt, TEGNING/MALERI/COLLAGE og KERAMIKK.
Elevene, til sammen 16, deles i 2 grupper som får to dager hvert sitt fagfelt. Gruppe 1 (8 elever) starter med Tegning og Maleri i to dager og fortsetter med keramikk de to siste dagene. Gruppe 2 starter med keramikk i 2 dager for så å fortsette med Tegning, Maleri og Collage de to siste dagene. Aldersgruppen tilsier en leken og kreativ innfallsvinkel med rom for det uventede og individuelle.

Tema: «NATUR»

Tirsdag/Torsdag
TEGNING & MALING
Gruppe 1:
Velkommen til tegningens spennende verden. Vi skal bli kjent med mange ulike tegneredskaper og tegnemateriell. Fargenes mangfold skal introduseres og utforskes. Den enkle blyant/kull streken rommer et hav av nydelige gråtoner. Med utgangspunkt i naturen (blomster, fugler og dyr) skal vi gjennom ulike teknikker lage bilder (2-dim). Vi skal la oss inspirere de store kunstnerne. Hvordan har de uttrykt dette tema i sin kunst? Vi skal bruke øynene til å tegne dyr og blomster og bli kjent med deres former, farge og teksturer. Her er det mye vakkert og uoppdaget. Vi skal utforske gråtoner (blyant/kull) og fargevalører med pastellkritt og akvarell. Så fokuserer vi mest på fargerik mykpastell og akvarell/gouasje maling etter hvert.
Vi skal jobbe på store og små ark.

KERAMIKK
Gruppe 2
Med utgangspunkt i naturens fantastiske mangfold, skal vi gjennom bevegelse og miming la oss inspirerer til å lage rare dyr og skapninger på fire bein. Vi skal også se på hvordan man har lekt og lært om dette ellers i verden, siden leire er et materiale som finnes overalt på kloden. På sommerkurset skal vi lære enkle grunnleggende teknikker: pølseteknikk, plateteknikk, modellering, trykking og uthuling. Teknikker må til for å mestre den myke leira! Vi skal også bli kjent med ,og bruke flere forskjellige leirer: Grov, fin, brun, svart, gul, rød, hvit. Blåleire, steingodsleire og porselensleire.
På dag 1 skal vi kun jobbe med å lage dyrene.

Onsdag /Fredag
TEGNING & MALING
Gruppe 1:
Med utgangspunkt i de erfaringer og oppdagelser vi gjorde første dag beveger oss mer over i fantasiens verden. Fremdeles med naturen (dyr, blomster, insekter osv.) som utgangspunkt skaper vi våre egne fantastiske fantasi vesener og planter. Og, vi skal leke med det kreative formspråk i collage teknikken. Vi skal jobbe både på papir (2-dim) og bygging i papp (3-dim). Kanskje kryper figuren din ut av bildet og tar form som en 3-dim figur? Kanskje er det noe du har lyst å prøve å få til i keramikk.

KERAMIKK
Gruppe 2:
På dag 2 skal vi jobbe med fargen og overflaten på dyrene vi skapte i går.
Vi skal lage fargene selv, de kalles begittinger.
Dette er leirepulver og fargepigmenter som blandes med vann og presses gjennom en sil.
Så lager vi overflaten: risser, trykker, presser og maler.

Gruppene bytter fagfelt de to neste dagene. Gruppe 1 får keramikk og gruppe 2 Tegning, maling & collage

Kursholdere:
Keramikk: Marit Landsend
Tegning/maleri/Collage: Brith Halvorsen

Tirsdag 13. til fredag 16. august

Klokkeslett:

8-12 år

Sted:
Kulturskolen avd. Visuell kunst, Strandvegen 95

1.950,- inkl materiell. Påmelding er bindende.